Anna Maria Marszałek

Twoja projektantka

Z wykształcenia architekt i… stolarz. Z zawodu projektantka wnętrz i workplace consultant.

Projektowaniem wnętrz zajmowałam się już w… przedszkolu. Wtedy jednak na zdecydowanie mniejszą skalę niż teraz bo były to jedynie domki dla lalek 😉 Pasja do projektowania nie opuszczała mnie do lat szkolnych, kiedy to zdałam sobie sprawę, że przecież istnieje taki zawód jak architekt wnętrz, więc można robić to co się lubi i jeszcze z tego żyć! Ten moment olśnienia przyszedł do mnie w gimnazjum i pamiętam go doskonale. Spędzałam wtedy długie godziny na wertowaniu czasopism o wnętrzach, a wystrój swojego pokoju zmieniałam średnio co miesiąc.

Po skończeniu liceum zdecydowałam się na studia na Politechnice Krakowskiej, ponieważ dawały one znacznie szersze możliwości, niż Architektura Wnętrz na ASP. Już po pierwszym roku zaczęłam pracę w biurach architektonicznych, a na założenie własnego studia zdecydowałam się niedługo po studiach. W międzyczasie otworzyłam też szkołę rysunku, która przygotowywała licealistów do egzaminów wstępnych na architekturę.

Po kilku latach pracy na dwóch etatach postanowiłam, że chcę spróbować czegoś nowego i tak, zupełnym przypadkiem, trafiłam na kolejną prace marzeń. Akurat wtedy do Polski dotarł trend przeprowadzania badań w przestrzeniach biurowych. W projektowaniu zawsze najbardziej interesował mnie aspekt wpływu architektury i wnętrz na ludzi, a na nowym stanowisku mogłam wreszcie zgłębić ten temat. Na wstępie dostałam ambitne zadanie stworzenia całego procesu badawczego od podstaw, a później przeprowadzania go u różnych klientów. Efektem procesu jest szereg zaleceń dotyczących tego jak powinno wyglądać nowe biuro tak aby pozytywnie wpływało na efektywność pracowników i było po prostu optymalne. W przypadku projektów dla indywidualnych inwestorów nie ma problemu aby dokładnie poznać klienta, jego oczekiwania i preferencje. W projektach dla firm to zdecydowanie bardziej skomplikowane, ponieważ każdy dział, zespół i pojedynczy pracownik ma inne potrzeby, które zmieniają się w trakcie rozwoju firmy. Bez przeprowadzenia kilkumiesięcznego procesu badawczego, nie da się zgłębić całej wiedzy o firmie i jej funkcjonowaniu, a więc zadanie jest bardziej złożone i skomplikowane.

 

Moje podejście do projektowania

Po latach pracy jako workplace consultant projektowanie wnętrz biurowych nie ma już dla mnie żadnych tajemnic. Jednak podejście, jakiego nauczyłam się w jej trakcie, przenoszę na inne dziedziny projektowania. Mówi ono, że najważniejszy jest użytkownik i poznanie jego potrzeb powinno być podstawą każdego projektu.

 

Publikacje:

Harvard Business Rewiev Polska „Jak zapanować nad chaosem w miejscu pracy”

Cykl artykułów „W jakim stylu urządzić biuro?”

Publikacja „Jak stworzyć dobre biur? 5 potrzeb pracowników, o których powinieneś pamiętać” do pobrania TU